torstai 14. toukokuuta 2015

Whole30 kokemuksia ja mielipiteitä


Tiistaina oli viimeinen päivä minun Whole30 dieetillä, jossa siis vältellään tiettyjen tulehdusta aiheuttavien ruokien ja juomien nauttimista. 30 päivän aikana en syönyt sokeria (tai muita makeutusaineita kuten hunajaa), viljoja, riisiä, perunaa, maitotuotteita enkä juonut alkoholia. Onnistuin tässä kokeilussa todella hyvin, kun olin päätökseni tehnyt, siinä oli yllättävän helppo pitäytyä. Dieetin tarkoituksena on pääasiassa oppia uudet ruokailutavat, jotka tässä tapauksessa ovat paleo-dieetin suuntaiset. Samalla 30 päivän aikana keho ehtii puhdistautumaan niin hyvin, että hyvä olo toimii myös motivaattorina jatkaa näitä uusia elintapoja tämän kuukauden kokeilun jälkeen.

Whole30 lupauksia ovat mm.:


  • Energisempi olo
  • Paremmin nukutut yöt
  • Ihon kunnon paraneminen
  • Turvotuksen häviäminen
  • Urheilusuoritusten paraneminen
  • Keskittymiskyvyn paraneminen
  • Iloisempi  mieli
  • Laihtuminen
  • Suhde ruokaan muuttuu
  • Apu moneen sairauteen, kuten migreeni, allergiat, diabetes, astma, masentuneisuus jne.
Minulle tärkeitä asioita jotka ajoivat minut kokeilemaan tätä dieettiä olivat ihon kunnon paraneminen sekä tietenkin tottuminen paleo ruokavalioon uudelleen. Noudatin tämän tyyppistä ruokavaliota Suomessa ollessani ja koin voivani paremmin. Tarvitsin nyt uuden alun ja ajattelin että kuukauden kokeilujaksolla tottuisin taas uudestaan tähän. Parin ylimääräisen kilon pudottaminen ennen rantakauden alkua ei myöskään olisi haitaksi, mutta laihtuminen sinänsä ei ollut minun päätarkoitus.

Mitä minulle sitten jäi käteen kuukauden jälkeen?

Olo on ollut kaikin puolin hyvä koko kuukauden ajan. Olen vain kerran kärsinyt päänsärystä, joita muuten on paljon useammin. Pari kertaa on ollut vatsakipuja, ja olen heti tiennyt mistä ne ovat johtuneet (liian suuresta määrästä säilykevihanneksia kuten artisokat ja aurinkokuivatut tomaatit-nämä eivät sovi minulle ollenkaan). Olen nukkunut todella hyvin, mutta aamuväsymystä on ollut ihan normaaliin tapaan. Olen kuitenkin jaksanut töissä hyvin iltapäivällä kevyen lounaan jälkeen. Lisäksi olen ollut todella aktiivinen myös myöhään illalla kotona, en ole mitenkään valahtanut sohvalle energian puutteessa oikeastaan koskaan. Pieni nälkä on päässyt vaivaamaan ajoittain, koska minulla ei ole ollut mahdollisuutta syödä tarpeeksi paljon. Tämä on ollut mielenkiintoinen kohta-kuinka paljon kokonaisenergiasta normaalisti tuleekaan sipseistä, alkoholista, suklaasta ja pikku herkuista siellä täällä. Kun nämä jäävät pois, on kunnon ruokaa syötävä enemmän jotta jaksaa. Toisaalta totuin myös kuukauden aikana pienempään ruokamäärään, ja opin tunnistamaan kehon signaalit kylläisyyden tunteesta paljon paremmin kuin aikaisemmin.

Keskittymiskykyni ja organisointikykyni on ihan eri tasolla kuin aikaisemmin. Minulla on todella kiireinen työ, jossa tehtäviä tulee ja menee ja keskeneräisiä projekteja on yli 100 kpl. Minun on ollut vaikea pysyä mukana tässä tahdissa, ja olen huomannut suurimman osan työajastani kuluvan näiden asioiden priorisointiin ja ahdistukseen siitä kun on liikaa töitä. Tämän Whole30-kokeilun lopputtua eilen totesin ensimmäistä kertaa vuoteen työpaikallani, että voin lähteä töistä aikaisemmin koska olen saanut tarpeeksi töitä tehtyä ja projektini ovat hyvällä mallilla. Olen myös ollut paljon rauhallisempi töissä ja osannut tuoda asioita ja parannusehdotuksia rakentavammin esille kuin aikaisemmin. En ollut odottanut tällaista muutosta, mutta uskon todella tämän olevan osittain ruokavaliomuutoksen ansiota.

Ihon kunto oli minulle kaikkein tärkeintä, olen kärsinyt huonosta ihosta kasvoissa jo noin vuoden ajan, ja uusia näppylöitä on ilmestynyt jatkuvasti. Olen kokeillut erilaisia voiteita ja ihon puhdistuksia, mutta mikään ei ole auttanut. Lääkkeisiin en ole turvautunut, koska halusin ensin kokeilla olisiko tällä ruokavaliomuutoksella mahdollista päästä eroon tästä ongelmasta. Noin parin viikon kuluttua huomasin jo selkeän muutoksen ihossani, se oli paljon kuulaampi kuin aikaisemmin ja uusia näppylöitä ei enää ilmaantunut. Kuukauden aikana ihoni parani lähes täysin aknesta. Vaikutus oli paljon suurempi kuin olin osannut toivoa. Tämä tulee myös olemaan suurin syy miksi tulen jatkamaan tämän tyyppisellä ruokavaliolla vielä kauan.

Laihtuminen kiinnostaa varmaan monia, mutta valitettavasti minulla ei ole tähän mitään kovaa faktatietoa. Olen hylännyt vaa'an jo vuosia sitten, mielestäni se ei ole oikea tapa mitata hyvää oloa tai laihtumista. Arvioisin kuitenkin että olen laihtunut n. 2-3 kg kuukaudessa, vaatteet mahtuvat paremmin päälle kuin aikaisemmin ja jotkut housut tuntuvat jo liian suurilta. 

Urheilusuoritusten paranemista en ole varsinaisesti huomannut. Jaksoin kylläkin tämän dieetin aikana juosta lähes 10 km:n lenkin ja siihen päälle vielä ylämäkeä kotiin asti joen varrelta. Siihen en ole koskaan aikaisemmin pystynyt, vaan olen aina joutunut kävelemään loppumatkan. Salilla käyntiä tai painonnostoa ei ikävä kyllä ole tullut harrastettua tämän kuukauden aikana.

Suhde ruokaan on muuttunut, tiedän pärjääväni hyvin ilman sokeria, viljoja tai maitotuotteita. En ole niitä juuri kaivannutkaan. Ehkä kerran on tehnyt mieli jäätelöä, pari kertaa irtokarkkeja ja joskus tuoretta leipää. Mutta nämä eivät ole olleet minulle mitenkään "läheltä piti" tilanteita. Alkoholi on ollut minulle se vaikein kohta, niin kuin aluksi epäilinkin.. Tähän kuukauteen osui sekä sveitsiläiset juhlat joissa en tuntenut ketään, konferenssimatka asiakastilaisuuksineen sekä loma Sardiniassa. Lisäksi kesä saapui Berniin ja terassit ovat täynnä alkoholia nauttivia ihmisiä. Monta kertaa olisin mielummin ottanut lasin viiniä kuin lasin vettä. 

Eilen oli siis ensimmäinen normaalipäivä, ja juhlin sitä viinillä. Kuohuva nousi päähän kuin salama-ymmärrän nyt kuinka tottunut oma kehoni on ollut alkoholiin. Yksi lasi kuohuvaa ei ole aikaisemmin tuntunut missään. Huomasin myös kuinka se ei maistunutkaan ihan niin hyvältä kuin olin muistellut, ja etten oikeastaan tarvinnut kuin sen yhden lasin. Monesti viiniä tulee juotua ruuan kanssa liian monta lasia, vaikka ruokajuomaksi riittäisi hyvin vain yksi lasillinen. Alkoholi ei ole tulossa takaisin minun elämääni samassa määrin kuin aikaisemmin, vaan se siirtyy eriokoistilaisuuksien juomaksi. 

Tästä tuli aika pitkä sepostus, mutta halusin jakaa kokemuksiani teidän kanssa. Suosittelen kokeilemaan tätä dieettiä-tulet varmasti olemaan tyytyväinen itseesi kuukauden jälkeen. 

4 kommenttia:

  1. Hei, olet ensimmäinen suomalainen lisäkseni, jonka kuulen tätä kokeilleen! Etkä siis ole Suomessa... Huokaus! Oli kiva kuulla kokemuksistasi. Ihon paraneminen oli minullakin selvä muutos, mutta sen lisäksi ja täydeksi yllätyksekseni heinänuhani loppui täysin. Ja tätä ennen olin käyttänyt antihistamiinia maaliskuusta lokakuuhun kolmenkymmenen vuoden ajan... Minulla myös mieliala oli tasaisempi ja positiivisempi. Nukuin todella sikeästi, ja heräsin virkeänä (tosin olen luonnostanikin aamuvirkku). Kunpa osaisikin aina pysytellä tässä ruokavaliossa, tai ainakin osaisi palata sille nopeasti, jos joskus syö toisinkin. Tämä olo! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiva kuulla sinun kokemuksistasi myös! Jotain hyvää tässä ruokavaliossa selkeästi on :) Nyt tuosta kokeilusta on jo kulunut lähes vuosi, ja olisin jälleen uuden whole30 puhdistuksen tarpeessa!

      Poista
  2. Moi! Mie vedin whole 30 toukokuussa 2014 ja kokemukset on hyvinkin samanlaisia kuin sulla.
    Nyt jatkuvien mahaongelmien piinaamana ajattelin vetää kyseisen "kuurin" taas läpi.
    Itse pudotin edellisen 30 päivän aikana n. 6kg, jotka pysyivät kauan kurissa, eli paino ei noussut "normaaliruoan" myötä lainkaan :)

    VastaaPoista
  3. Onnea uuteen kokeiluun sinne! Minäkin tulen pitämään toisen whole30 jakson kevään aikana kunhan matkustelu vähän hellittää!

    VastaaPoista