maanantai 4. toukokuuta 2015

Vapunviettoa Sardinialla

Meidän vappu kului tänä vuonna Sardinian saarella pidennetyn viikonloppuloman merkeissä. Viikonloppu täytettiin enimmäkseen urheilulla vaeltelun merkeissä. Lisää meidän vaellusretkistä tulossa seuraavissa postauksissa.

Lensimme Baselista Easyjetillä Cagliariin, Sardinian eteläosaan, josta vuokrasimme auton jolla ajoimme saaren keskelle itärannikolle Arbataxin satamakylään. Valitsimme Arbataxin aika summamutikassa, halusimme lähelle luonnonpuistoa, mutta ei kuitenkaan liian kauaksi lentokentältä. Täältä löytyi mukavalta vaikuttava hotelli kohtuuhintaan, joten päätimme ottaa sen. Ajomatkaa kentältä oli noin kaksi tuntia, mutta vuokra-auton huonon navigaattorin takia jouduimme vuoristotielle tulomatkalla, joka kesti kolme tuntia. Pimeässä keskellä vuoristoa koko idea luonnonpuistolle ajamisesta tuntui huonolta, mutta onneksi pääsimme perille.

Arbatax ei kylänä ollut kummoinen, eikä nähtävääkään juuri ollut. Yksi majakan tyyppinen torni käytiin katsomassa lähellä hotellia (ylin kuva), ja muutama ravintolakin täältä löytyi. Sardinialla parasta ruokaa on kalat ja merenelävät, ja söimme grillattua kalaa lähes joka aterialla. Arbataxin luonnonnähtävyys on punaiset kalliot (alin kuva), jotka olivat ihan mielenkiintoisen näköisiä. En kuitenkaan matkaisi tänne pelkästään näitä punaisia kiviä katsomaan. Parasta Arbataxissa oli ehdottomasti luonnonpuiston läheisyys. Sää suosi meitä tällä matkalla, ja aurinkoa riitti joka päivä. Lämpötila nousi loman edetessä, ja lähtiessä oli jo yli 25 astetta.

Sardinialla olisi hyvin voinut viettää parikin viikkoa. Saari on todella suuri, päästä päähän n. 200 km. Täällä on myös monta lentokenttää, ja suunnittelimme lentävämme ensi kerralla saaren pohjoisosaan. Toki näitä ihania Välimeren saaria on vielä monta käymättä, joten katsotaan nyt milloin se seuraava kerta tulee.