keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Ylinopeussakot

Olen aina ollut siinä uskossa että Suomessa sakotetaan helposti, joskus jopa turhaan. Peltipoliiseja on jokaisen moottoritien varressa ja niistä rapsahtaa heti sakot kun ylinopeutta on vähänkään. Aina mahdollisuuden tullen olen kritisoinut tätä systeemiä valtion rahankeruuksi ja "eikö poliisilla ole parempaakaan tekemistä" asenteella.

No, Sveitsissä tämä on viety vieläkin pidemmälle. Täällä oloni aikana olen tainnut saada jo 4-5 ylinopeussakkoa, siis enemmän kuin Suomessa koko sinä aikana kun minulla on ollut ajokortti! Myös Sveitsin moottoritiet ja kaupungin keskustat ovat peltipoliisien peitossa. Ja sakko lähtee heti kun on ylinopeutta. Tänään sain sakon koska olin ajanut 1 km/h ylinopeutta. Sakon suuruus ei onneksi ollut iso, vain 40 CHF, eli n. 35 EUR, mutta silti!

En yhtään ihmettele että sveitsiläiset ajavat niin hitaasti ja rauhallisesti, koska vaikka heillä olisikin varaa maksaa näitä ylimääräisiä kuluja, niin ylinopeussakkojen maksaminen on yksi rasittavimmista asioista joita tiedän.

Ja jos sakot tulee, ne on maksettava. Jos et maksa ja jostain syystä joudut poliisin pysäyttämäksi, on uhkana jopa vankila. Sain myös ylinopeussakot vuokra-autolla, jolloin sakko lähetettiin vuokrayhtiöstä suoraan eteenpäin Suomeen minulle. Joten vaikka oletkin vain vierailemassa Sveitsissä, ole silti varovainen nopeusrajoitusten suhteen.

Googlasin asiaa vähän ja ensimmäinen juttu joka tuli vastaan oli otsikoitu seuraavasti:

"They Will Find You - And You Will Pay!"

1 kommentti: