tiistai 22. heinäkuuta 2014

Roadtrip Bern-Lugano-Bergeggi-Geneve

Miniloma Italiassa alkoi alppien ylityksellä Bernistä Luganoon. Maisemat olivat huikeat, mutta lopuksi tuli kiire suoriutua hotellille ennen pimeän tuloa. Täällä kun ei kesälläkään ole niitä yöttömiä öitä niin kuin Suomessa.

Perillä Luganossa yövyimme tarkemmin ottaen Casa Calina nimisessä hostellissa pienessä Caronan kylässä. Huoneet olivat hienot, sisältäen oman keittiön ja terassin upeine näköaloineen järvelle. Voin lämpimästi suositella tätä hostellia jos matkaatte Luganon lähettyvillä. Kylässä oli myös pari hyvää ravintolaa ja aitoa Italian tunnelmaa, vaikka oltiinkin vielä Sveitsin puolella. Aamupala tarjoiltiin samaan ryhmään kuuluvan hotellin terassilla, josta myös oli hienot maisemat vuorille.

Seuraavana aamuna matka jatkui Italian rannikolle Bergeggin kylään. Olin varannut hotellin sattumanvaraisesti jostain päin rannikkoa, hotellit olivat yllättävän täyteen buukattuja, joten paljon valinnanvaraa ei ollut. Bergeggi oli pieni kylä vuoren päällä, josta oli jälleen hienot näköalat merelle ja kylän alla sijaitsevalle hiekkarannalle. Hotelli oli nimeltään Hotel Claudio, ja se osoittautui todella hyväksi valinnaksi. Hotelli on täydellinen jos haluat rentouttavan hotelliloman, hyvää palvelua ja hyvää ruokaa.

Ensimmäisenä iltana ihmettelimme huoneemme terassilla kaikkia hienoja autoja joita kurvasi hotellin pihaan. Oli jännää katsoa kuinka sadantonnin autot saatiin ahdettua pieniin pysäköintiruutuihin. Kävimme sitten ravintolasta kyselemässä onko heillä vapaita pöytiä meille, mutta kun kuulimme että ainoa vaihtoehto on shamppanjaillallinen jonka hinta oli melkoinen, päädyimme hotellin tavis-ravintolaan. Ihan hyvä sekin. Illallisen jälkeen menimme taas terassille katsomaan kuinka nämä hienot autot lähtivät kotiin shamppanjan jälkeen..hyvinhän se italialaisilta näytti sujuvan :)
Vasta jälkeenpäin minulle selvisi että hotellin kalaravintola oli Michelin-tähdelläkin varustettu hieno ja tunnettu ravintola. Shamppanja-illallisen jälkeisenä päivän siellä oli taas normaalimenu, ja kävimme testaamassa sitä. Oli varmasti hienoin ja laadukkain kalaillallinen jonka olen ikinä syönyt.

Olihan Italiassa aurinkoista ja hienoa, mutta turistien määrä rannoilla kauhistutti. Lähdimme yhtenä päivänä autolla viereiseen kylään ja ajattelimme käydä vähän ostoksilla ja kahvilla. Tästä ei kuitenkaan tullut mitään koska autoa ei saanut mihinkään parkkiin. Ajoimme vielä eteenpäin läpi kahden seuraavankin kylän, mutta edelleen sama ongelma. Jos haluaa viettää rauhallisen loman Italian rannikolla, suosittelen tulemaan tänne keväällä tai syksyllä. Tai sitten yksinkertaisesti menemään johonkin saareen johon paikallisilla massoilla on vaikempi tulla eikä ruuhkaa sen vuoksi ole. Niin ainakin me teemme ensi kerralla.

1. Härligt var det, men varade bara en allför kort tid :) Och förstas visar ju bilderna alltid den bästa sidan!

2. Tosi kivan näköistä. Liguria on ihanaa seutua. Minna

1. Hienoahan siellä on, mutta heinäkuussa vähän liikaa jengiä..