maanantai 23. maaliskuuta 2015

Montpellier toisesta näkökulmasta




Olen monesti aikaisemminkin kirjoitellut Montpellieristä, jonne matkaan säännöllisesti. Tulin tänne taas tänään junalla Ranskan läpi jo päivällä, ja siksi minulla oli mukavasti aikaa kierrellä kaupungilla.

Olin tänään poikkeuksellisesti yksin liikenteessä, yleensä minulla on ollut työkavereita täällä mukana. Varmaankin juuri siksi (ja mahdollisesti myös viime öinä vaivanneiden painajaisten vuoksi) minulla oli melkein koko ajan uhattu tunne kaupungilla liikkuessani.

Montpellier on sinänsä ihana kaupunki, varsinkin päiväsaikaan, mutta tänään tunsin enemmänkin pelkoa tässä kaupungissa. Opiskelijakaupungista kun on kyse niin kadut täyttyvät nuorista iltaisin. Lisäksi tuntuu että ranskalaisten kovaäänisyys poikkeaa merkittävästi sveitsiläisten hiljaisuudesta. Huutoja, koirien haukuntaa ja moottoripyörien ääniä kuuluu sieltä täältä. Kerjäläisiä on joka puolella, kuljin varmaan parinkymmenen kerjäläisen ohi tänään. En niinkään ymmärtänyt mitä heidän ranskankielisissä lapuissa luki, mutta jostain sentään ymmärsin että siinä pyydettiin ihan rehellisesti rahaa alkoholiin ja huumeisiin. Huumeita täällä on ainakin katukuvan mukaan paljon.

Voin vain todeta kuinka iloinen olen siitä että asun melko turvallisessa kaupungissa. Bernissä minulla ei ole vielä koskaan ollut uhattu olo, vaikka liikunkin yöaikaankin yksin kaupungilla. Tottakai kaikissa kaupungeissa on niitä pahamaineisia alueita ja erikoisia tapauksia, mutta niitä lukuunottamatta kaupunki on todella rauhallinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti