tiistai 15. tammikuuta 2019

Kolmas joogaretriitti, tällä kertaa Laosissa










Uusi tuttavani Balilta, joka myös asuu Sveitsissä, kertoi menevänsä joogaretriitille Laosiin ja kysyi halusinko lähteä mukaan. Laos oli ollut reissusuunnitelmissa hämärästi mukana, joten päätin lähteä mukaan. Lensin Thaimaasta Luang Prabangiin, jossa vietin yhden yön. Seuraavana aamuna lähdimme Fannyn kanssa bussilla Nong Kiawiin pohjois-Laosiin. Bussimatka kesti n. 4 tuntia huonokuntoisia teitä pitkin.

Nong Kiaw on pieni kylä syrjäseudulla, joka toimii lähtöpaikkana esim. trekkauksille. Alue on vuoristoista ja maisemiltaan todella hienoa. Minulle tuli kuitenkin shokkina paikallinen ilmasto. Olin tottunut yli 30 asteen lämpötiloihin ja odotin samaa täältä. Todellisuus oli kuitenkin päivisin 15-20 astetta, öisin lähellä 10 astetta. Meidän mökissä ei ollut lämmitystä ja ilmankosteus oli todella korkea. Tämä tarkoitti märkiä vaatteita ja lakanoita.

Joogaleirillä oli sama ohjelma joka päivä, niin kuin yleensä näissä on tapana. Aamujoogan jälkeen oli aamupala, jota seurasi hengailu altaalla tai lähikyliin tutustumista. Iltapäivällä oli vuorossa hengellinen sessio jossa keskusteltiin joogan opeista, jonkun verran buddhismista jne. Sen jälkeen oli jälleen joogaa ja meditaatiota, jota seurasi illallinen. Niin kuin aina, nukkumaan mentiin klo 21 maissa ja herättiin kuuden maissa.

Minulla oli terveyden kanssa ongelmia lähes koko ajan täällä ollessani, olin flunssassa ja ties mitä. Olin kylmissäni ja huonolla tuulella, voin kertakaikkiaan huonosti. Täältä lähtiessäni tuntui kuin en olisi koskaan edes tänne kunnolla saapunut. Maisemat olivat hienot ja ihmiset mukavia, mutta koska olin kipeänä en oikein päässyt nauttimaan ympäristöstä tai joogasta. Harmitti koska tunnit olivat hyviä ja olisin varmasti nauttinut tästä kokemuksesta terveenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti