tiistai 16. tammikuuta 2018

Surffi- ja joogaloma Sri Lankan Ahangamassa

Omanista suuntasin suoraan Sri Lankalle surffaamaan ja joogaamaan. Olin varannut viikon loman Soul & Surf:n kautta etelä Sri Lankalla sijaitsevasta Ahangaman kylästä. Vietin ensin yhden yön Colombon eteläosassa, ja otin sieltä taksin Ahangamaan. Matka sujui ripeästi uutta moottoritietä pitkin.

Olin varannut jaetun huoneen Soul & Surf hotellista, joka sijaitsi n. 2 km rannasta keskellä viidakkoa niin kuin paikalliset sanoivat. Kämppikseni oli Georgie Etelä-Afrikasta, joka nyt asui Lontoossa. Olimme ainoat yksin matkustavat, muut leirillä olevat olivat joko perheen kanssa tai aviopuolisonsa tai kaverinsa kanssa matkassa. Tämä oli minulle suuri yllätys, varsinkin perheiden suuri osuus oli yllättävää. Mutta niin vain jopa pienemmätkin lapset jaksoivat nousta ylös aamuisin joogaamaan.

Hotelli oli todella hieno, isot huoneet, isot kylpyhuoneet ja mukava uima-allas. Vietimme lähes koko viikon tässä hotellissa, yhtä päivää lukuunottamatta. Aamut alkoivat vinyasa flow joogalla klo 6:15, jonka jälkeen söimme aamupalaa ja lähdimme tuktuk:lla rantaan surffaamaan muutamaksi tunniksi. Kun tulimme takaisin meille tarjottiin pientä snacks:ä, jonka jälkeen oli joko lepoa tai surffiteoriaa. Tämän jälkeen oli lounas ja parin tunnin vapaa-aikaa. Yleensä otin tunnin ajan aurinkoa, jonka jälkeen otin päiväunet. Kun heräsin oli jälleen aika lähteä surffaaamaan jonka jälkeen vielä joogasimme parina päivänä. Illallinen tarjottiin klo 19-20 maissa, jonka jälkeen menimme nukkumaan. En ole koskaan nukkunut yhtä paljon kuin tällä lomalla.

Ruoka oli erittäin hyvää, olin ilmoittautunut vegaaniksi ja gluteenittomaksi, ja sellaista ruokaa minulle myös tarjottiin. Myös henkilökunta oli mukavaa ja rentoa, he hengailivat meidän kanssa päivisin ja myös iltaisin, useimmat olivat jättäneet normaalit päivätyönsä Euroopassa ja muuttaneet Sri Lankalle.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun kokeilin surffausta. Olin haaveillut viikon surffilomasta jo monta vuotta, kuultuani muiden positiivisia kokemuksia surffaamisesta. Sri Lanka on erinomainen paikka surffausta aloitteleville, sillä aallot ovat täällä melko pienet.

Surffasimme yhteensä viitenä päivänä, 3-4 tuntia päivässä. Pääsin ylös seisomaan laudalla jo toisena päivänä, vastoin kaikkia ennakko odotuksiani. Siihen se kehitys sitten jämähtikin loppuviikoksi, vasta viimeisellä kerralla pääsin kunnolla surffauksen makuun ja tuntui että oikea asento laudalla löytyi. Osaan nyt joten kuten nousta laudalle ja pysytellä siinä, mutta kääntymisen harjoittelu jäi seuraavaan kertaan.

Nautin surffauksesta todella paljon, ihan niin kuin olin etukäteen ajatellutkin. Sopivan aallon odottelu keskellä pauhaavaa merta on meditatiivista ja rauhoittavaa. Samalla surffaus on kuitenkin fyysisesti raskasta ja kovaa kuntoilua. Onnistumisen tunne on palkitsevaa ja suolavesi tekee hyvää iholle. Surffasimme iltapäivästä auringonlaskun aikaan, tunnelma oli melkein maaginen. Voisin hyvin kuvitella meneväni tänne uudestaan surffaamaan, tai vaihtoehtoisesti Intian Keralassa sijaitsevaan Soul & Surf keskukseen vaikka ensi kesänä.

Keskiviikkona meillä oli joogasta ja surffauksesta vapaapäivä, mutta aamulla järjestettiin sup-lautailua jokea pitkin klo 6:15 aamulla. Tämä oli myös yksi viikon kohokohdista minulle, oli todella rentouttavaa lipua hiljalleen laudan päällä jokea pitkin samalla kun luonto heräili ympärillä. Aamupäivällä suuntasin tuktukilla lähellä sijaitsevaan Gallen kaupunkiin. Galle on hollantilaisten ja portugalilaisten rakennuttama vanha satamakaupunki, joka on yksi harvinaisia hyvin säilyneitä aasialaisia vanhoja kaupunkeja. Gallea ympäröi komeat muurit, joiden sisäpuolelta löytyy paljon pieniä mm. koruja ja vaatteita myyviä kauppoja. Täältä löytyy myös paljon ravintoloita ja tunnelmallisia kahviloita. Kuulin myös muilta että saatavilla on todella hyviä spa-hoitoja ja hierontoja jos niistä on kiinnostunut.

Gallesta jatkoin lähellä sijaitsevaan buddhistitemppeliin, jossa oli suuri makaava Buddha. Temppelissä ei ollut muita vierailijoita kuin minä, mikä teki tunnelmasta erikoisen hienon. Temppelin jälkeen menin vielä Wijaya beachille, jota kehuttiin erityisen kauniiksi. Satuin rannalle nousuveden aikaan, joten rantakaistale oli melko kapea. Olihan ranta hieno, mutta olin sitä mieltä että meidän Ahangaman surffiranta oli ihan yhtä hieno.

Viimeiset päivät Sri Lankalla vietin Kosgodan läheisyydessä sijaitsevalla Ahungalla:n rannalla. Kävin katsomassa kilpikonnien pelastuskeskusta, mutta muuten loikoilin lähinnä uima-altaalla. Olin fyysisesti niin väsynyt viikon surffauksen ja joogan jälkeen etten jaksanut paljon liikkua. Kävin rannalla katsomassa auringonlaskua ja auringonnousua, mutta siihen se sitten jäikin. Söin sekä lounaan että illallisen hotellin ravintolassa.

Kaiken kaikkiaan viikko oli todella upea kokemus. Täällä oli aikaa rentoutua kunnolla ja unohtaa arkimurheet. Samalla oli aikaa miettiä omaa elämää ja mihin suuntaan sitä haluaisi sen menevän ja mitä voisi mahdollisesti itse tehdä sen eteen. Ymmärsin että takana on pari vaikeaa vuotta ja että on ihan ok jos välillä tuntuu raskaalta. Ei pidä vaatia itseltään liikoja tai asettaa liian korkeita tavoitteita. Minulle sanottiin viikon aikana useasti että olen liian kova itselleni. Ehkä he ovat oikeassa.

Palasin kotiin tyylikkäästi business-luokassa Qatarin lennolla Dohan kautta, sillä maanantai-aamuna minun oli palattava töihin suoraan lentokentältä. Tapasin Dohassa sattumalta ystäväni Uudesta-Seelannista, joka oli tulossa Sveitsiin pariksi kuukaudeksi töihin. Siinä me istuimme klo 2 yöllä Dohassa kahvittelemassa. Maailma on pieni.