tiistai 29. maaliskuuta 2016

Pääsiäinen Itä-Sveitsin Scuolissa

Valitsimme pääsiäisen laskukohteeksi Itä-Sveitsin Graubündenin kantonissa sijaitsevan Engadin-Scuolin laskettelukeskuksen. Tämä on suurimmalle osalle tuntematon paikka, ja ajattelimme että saisimme laskea melko ruuhkattomilla rinteillä täällä vaikka pääsiäinen onkin korkean sesongin aikaa.

Lähdimme matkaan Bernistä pitkäperjantaina klo 10 maissa, ja poimimme Baselin ystävämme Oltenin juna-asemalta kyytiin. Siitä suuntasimme kohti Zürichiä, josta jatkoimme eteenpäin Davosin ohi ja siitä autojunalla vuorien läpi seuraavaan laaksoon. Autojunaan jouduimme odottelemaan puolisen tuntia, ja kokonaisuudessaan matka kesti n. 5 tuntia lounastaukoineen. Matka oli paljon pidempi kuin olimme ajatelleet, ja näin jälkikäteen katsottuna liian pitkä lyhyelle kolmen yön lomalle.

Perille päästyämme meitä kuitenkin odotti suunnitelman mukaisesti ruuhkattomat rinteet ja hieno kevätkeli. Scuol on melko pieni hiihtokeskus, jossa on 80 km rinteitä ja 13 hissiä. Korkeuseroa on n. 1500 m ja huippu on n. 2900 metrissä. Juuri sopivasti laskettavaa parille päivälle, mutta pidemmälle lomalle valitsisin suuremman hiihtoalueen. Rinteet olivat monipuoliset, paljon sinisiä rinteitä mutta myös todella vauhdikkaita ja pitkiä mustia rinteitä. Pisin rinne oli Traumpist, 14 km, josta piti ottaa bussi tai taksi takaisin päägondolille.

Majoituimme Villa Post -hotelliin Vulperan kylässä, joka sijaitsee aivan Sveitsin luonnonpuiston rajalla. Vulperassa oli pari hotellia ja muutama ravintola, rinteisiin oli matkaa n. 5 km. Scuolin kylä oli huomattavasti isompi, sieltä löytyi n. 20 ravintolaa, useita hotelleja, kauppoja sekä iso kylpylä. Vulperasta lähtee kesäisin paljon vaellusreittejä luonnonpuiston alueelle, ja mietimmekin tulevamme tälle alueelle takaisin vielä joskus kesä-aikaan. Luonto oli vaikuttava ja maisemat hyvin erilaiset kuin mihin on muualla Sveitsissä tottunut. Tämä oli myös lähellä Italian rajaa, ja italia oli ensimmäinen kieli kaikissa kylteissä.

Kävimme myös testaamassa Bogn Engiadina- kylpylää yhtenä iltana, mutta ikävä kyllä myös tämän kylpylän sauna-alue oli alastonta aluetta. En vain jaksa ymmärtää tätä saksalaisten saunakulttuuria, joka estää niin monen naisen saunasta nauttimisen. Kylpylän uima-allasosasto oli kuitenkin monipuolinen, ja vesi on peräisin täällä sijaitsevista lähteistä, jotka ovat olleet tunnettuja jo keskiajalta lähtien parantavasta vaikutuksestaan.

Engadin-Scuol-Plussat ja Miinukset

+ Ruuhkattomat rinteet
+ Modernit hissit ja hyvä hissikapasiteetti
+ Luonnonläheisyys
+ Hyviä ravintoloita

- Pieni alue
- Autojuna (38 CHF/suunta)