sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Whole30 - puolivälin mietteitä


Whole30 -projektini on nyt edennyt puoleenväliin, kaksi viikkoa takana ja yhtä paljon vielä jäljellä. Olo on ollut suurimmaksi osaksi hyvä, mutta en ole tuntenut itseäni erityisen energiseksi. Eilen olin niin väsynyt että jouduin ottamaan päiväunet, joita otan ehkä kerran vuodessa muuten. Yöunia nukuin siihen päälle vielä 9 tuntia. Nyt olo on jo onneksi virkeämpi. Näitä väsymyksiä ei ehkä voi suoraan yhdistää ruokavalioon, mutta hiilareiden selkeä väheneminen voi tottakai johtaa energiatasojen laskuun ellei muista syödä kunnolla hedelmiä ja vihanneksia.

Ruokavalioa olen noudattanut edelleen melko tarkasti, paria poikkeusta lukuunottamatta. Työmatkalla ollessani en kerta kaikkiaan voinut aina valita mitä olisin syönyt, ja epäilen että yhdessä alkupalassa oli tuorejuustoa. Lisäksi jouduin työmatkalla ollessani myös turvautumaan välipaloihin, joita tässä kuussa pitäisi välttää. Välipalani ovat kuitenkin olleet hyvin ruokavalioon sopivia: pähkinöitä, hedelmiä ja marjoja.

Olen jo nyt todella tyytyväinen itsekuriini ja olen todistanut itselleni että pärjään hyvin ilman alkoholia sekä asiakasillallisilla että juhlissa. Olen myös sanonut epäröimättä ei mitä herkullisimmille juustoille, suklaakakuille, macaronseille ja shampanjalle, vaikka työkaverit vieressä kehuvat näitä maasta taivaaseen. Kun jotain päättää, on tässä päätöksessä yllättävän helppoa pitäytyä.

Kotioloissa olemme tehneet jonkun verran grilliruokaa uudella pikkuisella hiiligrillillämme. Olen myös kokkaillut kookoskanaa kukkakaalilla, erilaisia salaatteja, smoothieita, mehuja ja munakkaita. Onneksi ruokakaupoissa on paljon kauden vihanneksia jo saatavilla, kuten artisokkaa ja parsaa. Myös ravintolatarjonta on nyt kasvispainotteista, eikä minulla ole ollut mitään ongelmaa saada esim. kalaa parsalla tai pihviä vihanneksilla kun olemme käyneet ulkona syömässä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti