maanantai 12. joulukuuta 2016

Langkawilta Thaimaan Koh Lipe:lle

Olin lukenut jo ennen Malesiaan lähtöä, että Thaimaan puolelle pääsisi melko helposti veneellä Langkawilta. Päätimme kuitenkin ottaa majoituksen Langkawilta koko ajaksi, ja päättää sitten paikan päällä haluaisimmeko lähteä Thaimaassa käymään. Alunperin olin ajatellut että telttaus Koh Tarutaon autiolla rannalla olisi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta paikalliset eivät suositelleet sitä epävakaan sään vuoksi. Olimme ottaneet reissuun mukaan snorklausvarusteet, mutta Langkawin vedet eivät olleet tarpeeksi kirkkaita snorklaukseen. Olin lukenut että pieni Koh Lipen saari olisi täydellinen snorklaukseen. Kun hotellimme vielä sattui olemaan ihan sataman vieressä, päätimme lähteä katsomaan olisiko vedet kirkkaampia toisella puolella rajaa.

Otimme aamulautan Lipelle Langkawilta. Matka kesti n. 1.5 tuntia, ja kaikki muodollisuudet oli hyvin hoidettu maahantulotarkastuksia myöten. Olin kuvitellut istuvani laivan kannella nauttien auringosta, mutta pettymyksekseni laivalla ei ollut kantta, vaan istuimme laivan sisällä bussipenkin tapasissa istuimissa katsoen Transformers elokuvaa.

Laiva ei päässyt rantautumaan Lipelle, joten meitä oli vastassa pitkähäntäveneitä jotka toivat matkustajat rannalle. Vedet olivat häkähdyttävän turkooseja ja hiekka oli vitivalkoista. Oli kuin olisin saapunut paratiisiin. Aurinko paahtoi siniseltä taivaalta ja aurinkorasva oli kaivettava laukusta samantien.

Rannalta suuntasimme saaren toisella puolella olevalle Sunrise Beach:lle, josta olin varannut todella kivan oloisen hotellin aivan rannalta. Valitettavasti meille ilmoitettiin että meidän varaus on vasta viikon päähän. Siinä sitten ihmettelimme mitäs nyt tehtäisiin. Tämähän ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi.

Päätimme lähteä kävelemään rantaa pitkin kyselemässä olisiko vapaata majoitusta muissa rannan hotelleissa. Onneksi niitä oli Sunrise Beach:llä paljon. Viisi ensimmäistä paikkaa sanoivat olevansa täynnä. Päädyimme lopuksi Gypsy Resort:iin, ja siinä pienen pieneen bambumajaan ilman ilmastointia. Tämä oli edullinen, n. 20 €:n hintainen vaihtoehto meille yhdeksi yöksi. Hotelli sijaitsi rannalla, ja ranta-aktiviteetteja vartenhan me tänne alunperin tulimmekin.

Lipen saari on hyvin pieni saari, jonka turistit ovat varsinaisesti löytäneet vasta n. 5-10 vuotta sitten. Saaren läpi kulkee n.k. Walking Street, eli kävelykatu, jonka varrella on ravintoloita, baareja, hierontapalveluja, kauppoja y.m. Täältä löytyi myös Seven Eleven, jonka edessä kulkukoirat tykkäsivät loikoilla. Palveluiden osalta Koh Lipellä oli paljon tarjottavaa, niin kuin Thaimaalla yleensä on. Ravintolat oli mietitty turistiystävällisiksi ja rantabaareissa sai loikoilla mukavissa kolmiotuoleissa jotka ovat Thaimaassa yleisiä. Hieronta kustansi n. 10 €/tunti.

Koh Lipellä oli kuitenkin myös se surullinen puoli. Turismi on lisääntynyt saarella roimasti viimeisten viiden vuoden aikana. Hotellit täyttävät Sunrise Beach:n ja saarta ympäröivät korallit oli tuhottu. Aamulla rantoja täyttivät merestä rantautuneet roskat. Moni paikka varoitti Koh Lipen viimeaikaisesta kehityksestä ja suosittelivat asiakkaita täyttämään vesipullonsa ilmaiseksi sen sijaan että ostaisivat aina uuden vesipullon. En valitettavasti itse usko että tämä paikka on enää pelastettavissa.

Saarella oli todella paljon kulkukoiria, jotka olivat todella hyväkäytöksisiä. Oli mielenkiintoista seurata niiden elämää rannoilla ja kaduilla, ja nähdä kuinka ne esimerkiksi kutsuivat toisia koiria ulvomalla. Parissa minuutissa yksinäinen koira sai vähintään viiden koiran lauman kerättyä ympärilleen jos se niin halusi.

Lipe oli autoton saari, jossa pääsi liikkumaan pelkästään hieman viritetyillä skoottereilla, joihin oli asennettu istumatuoli. Paikallisten lisäksi myös turisteja kyyditettiin näitä taksin muodossa. Saarella pääsee kuitenkin myös liikkumaan hyvin jalan ellei kantamuksia ole.

Vuokrasimme kanootin jolla pääsimme lähistöllä olevalle autiolle saarelle snorklailemaan. Myös täällä korallit olivat kärsineet turismista, mutta näimme kuitenkin paljon erilaisia kaloja ja jonkun verran elossa olevaa korallia.

Pari päivää Lipellä riitti meille mainiosti. Saimme maata rannalla, snorklata, nauttia hieronnasta sekä juoda drinkkejä rennoissa rantabaareissa. Tämä oli juuri sopiva vastapaino Langkawille, joka ei ole yhtään niin turistinen, ja on ehkä enemmän luontolomailijan kohde. Lipe oli kuitenkin täysin turismille annettu saari, eikä täällä ole jäljellä mitään paikallista. Meille kaikki tämä oli loppujen lopuksi liikaa, ja palasimme oikein mielellämme takaisin omaan mökkiimme metsän keskelle Langkawille.