lauantai 3. joulukuuta 2016

Kylmästä lämpimään: odotettu lomamatka Langkawille

Päätin vuosi sitten marraskuussa että ensi vuonna kyllä lähden johonkin aurinkoon ja lämpimään tänä pimeänä vuodenaikana. Marraskuu on oikeastaan ainoa tylsä kuukausi Sveitsissä, jolloin täällä ei ole oikein mitään aktiviteettia ja illat menevät usein sohvalla tuijottaen tv:tä. Keli on usein liian märkää vaellukselle tai pyöräilylle, lenkille ei huvita mennä kun on pimeää, ja laskettelukausi ei ole vielä alkanut. Lisäksi marraskuu on hyvä matkustuskuukausi koska se ei vielä ole korkeasesongin aikaa, jolloin hotellit ovat usein merkittävästi edullisemmat kuin joulu-helmikuussa.

Varasimme Swissin lennot Zürichistä Singaporeen erittäin edulliseen n. 500 €:n hintaan pari kuukautta sitten. Lentoajat olivat mielestäni ideaaliset: sekä meno- että paluulento olivat yöaikaan, jolloin yleensä nukun ainakin pari tuntia ja lento menee täten nopeammin kuin päivälennot. Lisäksi yölennoilla säästää hotellikustannuksissa ja matkapäivissä. Lähdimme siis matkaan pari viikkoa sitten perjantaina myöhään illalla määränpäänä Singapore.

Saavuimme Singaporeen paikallista aikaa myöhään illalla, ja kävimme vain oluella ja syömässä Clarke Quay:n ravintola-alueella, jossa myös hotellimme sijaitsi. Olemme käyneet Singaporessa aikaisemminkin Aasian kiertomatkallamme viisi vuotta sitten, ja pidin kovasti kaupungista tuolloin. Halusimme sen vuoksi lisätä alunperin Malesiaan suuntautuvaan matkaamme pari päivää Singaporessa sekä meno että paluumatkalla. Hotellimme sijaitsi myös viisi vuotta sitten Clarke Quay:n alueella, jossa on paljon hotelleja, kauppakeskuksia, ravintoloita ja yöelämää. Ravintolat on rakennettu joen varteen katetulle alueelle, jossa on kiva kierrellä ja katsella paikallista menoa. Paikka oli muuttunut jonkun verran sitten viime näkemän, etenkin ruokatarjonnan suhteen. Täältä sai nyt ruokaa lähes kaikista maailman keittiöistä, ei pelkästään aasialaista. Valitsimme kuitenkin kiinalaisen ravintolan, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi.

Seuraavana päivänä kiertelimme kauppoja etsien sopivaa pientä järkkäriä. Emme ole enää jaksaneet kantaa mukana isoa järjestelmäkameraa, ja kuvat on otettu vain kännykkäkameraa käyttäen (niin muuten myös kaikki täällä blogin puolella otetut kuvat). Kännykkäkamerallakin saa tänä päivänä oikein hyviä kuvia, mutta hämärässä kuvaaminen ei sillä oikein onnistu. Samoin zoomin puute harmittaa joskus kuvatessa. Työkaverillani oli Prahan reissulla mukana kätevä pieni pokkari-järjestelmä, joten halusimme myös hankkia sellaisen. Päädyimme Panasonicin malliin, jossa on wifi-yhteys kuvien latausta varten.

Singaporen kuumuus tuntui jaloissa (kuten varmasti myös matkaväsymys). Lämpöä oli n. 30 astetta, mutta onneksi ilmaa viilensi vesikuurot. Singaporessa on nyt marraskuussa alkamassa kostea monsuunikausi, joka jatkuu maaliskuulle saakka. Illalla hyppäsimme Air Asia:n koneeseen, joka vei Malesian Langkawille.