tiistai 26. elokuuta 2014

Suomesta Ruotsin kautta Sveitsiin

Tulimme takaisin Sveitsiin Ruotsin kautta. Valitsimme tämän reitin pääasiassa siksi, että olisi tuntunut tylsältä palata samaa reittiä Latvian kautta. Lisäksi halusin mennä uudestaan Viking Grace:lle, koska se on vaan niin hieno!

Ajoimme siis Helsingistä Turkuun, josta hyppäsimme Viking Grace:n iltalähdölle. Laiva oli yhtä upea kuin muistinkin, ehdottomasti hienoin laiva jossa olen käynyt. Illastimme A la Carte ravintolassa, ja sekä palvelu että ruoka oli erinomaista. Viinejä tuotiin maisteltavaksi ja taustalla soi pianomusiikki. Baarissa riitti esiintyjiä koko illaksi, ja yökerhon puolella soitti vielä von Hertzen Brothers illan päätteeksi. Hyttimme oli tällä kertaa todella pieni Piccolo-hytti kahdelle hengelle, mutta hintaa matkalle tuli vain 72 EUR sisältäen hytin ja henkilöauton, joten matka ei ollut ainakaan hinnalla pilattu. Yli 100 EUR:n ostoksesta tax free:ssa meidät palkittiin vielä ilmaisristeilyllä (jonka tosin unohdimme hyttiin).

Ainoa huono puoli Viking Grace:ssa oli sen aikainen saapuminen Tukholmaan, klo 6:30. Lähdimme siis aikaisin ajamaan Ruotsin läpi Göteborgiin seuraavalle autolautalle. Ruotsin läpi ajamisesta ei ole mitään sanottavaa, tylsää kuin mikä. Onneksi tiet ovat hyvässä kunnossa ja liikenne sujuvaa. Göteborgissa meillä oli viitisen tuntia aikaa kierrellä kaupungilla. En ollut aikaisemmin käynyt Göteborgissa, joten mielelläni lähdinkin tutustumaan kaupunkiin. Pääasiassa tuli kierreltyä eri kauppoja, ja pääsin ensimmäistä kertaa Massimo Dutti:n liikkeeseenkin! Olin kuullut tästä kaupasta paljon etukäteen, ja ennakko-odotukset olivat korkealla. Ja kieltämättä vaatteet vaikuttivat laadukkailta ja klassisilta. Mukaan tarttui alla olevat nahkahanskat. Lisäksi ostin uuden bilehile-hameen, nyt vain niitä bileitä odottamaan! Ehkä sitten vaikka pikkujouluksi :)

Göteborgista jatkoimme Saksaan Kieliin Stena Line:n lautalla. Tämä oli onneksi vähän hienompi kuin se jolla tulimme Latviaan, ja laivasta löytyi jopa kolme ravintolaa ja yksi kunnon tax free-kauppa. Aikainen herätys ja pitkä ajopäivä vaati kuitenkin veronsa ja painuin nukkumaan jo kymmenen maissa. Lisäksi merenkäynti oli kova ja kun on taipumusta merisairauteen kannattaa vain mennä ajoissa nukkumaan. Hytit olivat todella hienot ja laadukkaat, mutta muuten laiva oli aika perus Viking Line-tasoa. Matka kesti 15 tuntia, ja aamulla olimme perillä Kielissä. Matka maksoi hytin ja auton kanssa noin 400 EUR, huomattavasti kalliimpi siis kuin Viking Grace.

Kielistä lähdimme edelleen ajamaan kohti Berniä. Suunnitelmissa oli alun perin yöpyä jossain päin Saksaa, mahdollisesti Frankfurtin lähellä. Päätimme kuitenkin ajaa suoraan Berniin kun olo oli pirteä hyvin nukutun yön jälkeen. Matkalla pysähdyimme shoppailemaan astioita outletiin. Mitään järkeviä vaatteita siellä ei ollut, lähinnä jotain monen vuoden takaisia mallistoja.

Olin hieman jännittänyt rajan ylitystä ja tavaroiden tuontia Sveitsiin, mutta turhaan. Jonoja rajalla ei ollut ollenkaan, tullimies vain vilkaisi nopeasti autoon sisään sekä tarkisti että paperimme olivat kunnossa ja antoi jatkaa matkaa. Sveitsiläistä tehokkuutta parhaimmillaan! Perille pääsimme iltamyöhään, mutta kyllä oli ihanaa päästä nukkumaan omaan sänkyyn pitkästä aikaa.

Saksan läpi ajaminen Berniin oli nopeampaa kuin olin ajatellut. Navigaattori arvioi matka-ajaksi n. 9 tuntia, ja varmasti nopeamminkin olisi päässyt. Tulemme ehdottomasti ensi kesänä jälleen Suomeen autolla.

1. ååh fick så lust att fara på Grace igen! Och lucky you som fick dig en sväng i Massimo Dutti! E

1. Vi maste planera in en resa pa Grace fast pa varen!

2. Kassulle loistouutinen tuo Saksan nopea halkipoikkipinoon -ajo!! ;) ``P

1. :) Ja siltähän se varmaan sujuu vielä nopeammin..mutta lento olisi silti parempi ;)