maanantai 11. elokuuta 2014

Stena Line:lla Travemündesta Ventspilsiin






















Jatkoimme Suomea kohti autoillen Amsterdamista Travemündeen, josta meillä oli laivamatka varattuna Englantilaisen Stena Line varustamon laivalla Latvian Ventspilsiin. Kun suunnittelimme automatkaa Suomeen kävimme läpi useita eri vaihtoehtoisia reittejä:

1)  Lauttamatka Pohjois-Tanskasta Göteborgiin ja siitä Ruotsin läpi Tukholmaan
2)  Ajaen Tanskan läpi Ruotsiin
3)  Lauttamatka Travemündestä Hankoon
4) Lauttamatka Kielistä Göteborgiin

Helpoin olisi ollut lauttamatka suoraan Hankoon Saksasta, mutta tama oli myös kallein vaihtoehto. Hytillinen yhdensuuntainen matka olisi ollut noin 1000 EUR, mikä meidän mielestä kuulosti aivan liian kalliilta. Tanskan läpi ajot tuntuivat liian pitkiltä ja sama reitti molempiin suuntiin tylsältä. Päädyimme siis ottamaan lauttamatkan Suomen suuntaan Travemündestä Ventspilsiin ja paluumatka kulkisi parin viikon kuluttua Göteborgista Kieliin. Nämä lautat olivat yhteensä noin 700 EUR, eli huomattavasti halvemmat kuin suoraan Hankoon menevä lautta. Tässä meidän vaihtoehdossa toki päälle tulevat vielä Tallinna-Helsinki ja Turku-Tukholma lautat.

Varasimme kunnolla aikaa automatkaan Amsterdamista Travemündeen, koska Saksan ruuhkat voivat olla arvaamattomia. Ja onneksi myös teimme niin, sillä 50 km ennen satamaa liikeenne pysähtyi lähes täysin tietyömaan takia. Ehdimme kuitenkin mielestämme ajoissa satamaan, kunnes selvisikin että siellä olisi pitänyt olla jo 2 h ennen laivan lähtöä. Saimme kuitenkin vielä mennä autojonoon, johon pääsy olikin todellinen haaste kaikkien paikalla olevien rekkojen takia. Travemünden satama on todella iso, ja laivalaitureita oli paljon. Täältä pääsee lautalla ainakin Ruotsiin, Tanskaan, Suomeen ja kahteen eri Latvian satamaan.
Laivan suhteen odotuksemme eivät olleet kovinkaan korkealla, eikä pettymyksiä sen vuoksi tullut.

Hytit olivat isompia kuin Ruotsin laivalla on tottunut näkemään ja aurinkoisen sään vuoksi kannella oli mukava kuluttaa aikaa. Laiva lähti Travemündestä illalla kuudelta ja oli perillä seuraavana päivänä kahdeksalta. Laivan ravintola oli auki noin tunnin ajan kolme kertaa päivässä, jolloin kaikki matkustajat jonottivat seisovaan pöytään. Ruoka oli ihan ok, mutta tietenkin todella kaukana niistä Ruotsin laivan seisovista pöydistä. Tax-free kauppa oli auki puoli tuntia päivässä, ja se oli kyllä pienin tax-free jonka olen ikinä nähnyt. Travemünden satamassa oli iso tax-free jossa oli todella hyvä valikoima ja edulliset hinnat, mutta emme valitettavasti ehtineet jäädä siihen ostoksille. Ajattelin silloin että laivastakin varmaan saa juotavia ostettua, joten ei haittaa. Se jäi nyt tällä kertaa haaveeksi, mutta onneksi on vielä Latvian ja Viron kaupat jäljellä.

Laivan hinnat olivat edulliset, juoma-automaatista sai kylmää olutta 1 EUR:n hintaan ja baarista sai piccolo-pulloja hyvää viiniä 3.5 EUR:lla. Buffet-illallinen maksoi 13 EUR ja kolmen ruokakerran kortti maksoi 30 EUR. Sillä sai esimerkiksi kaksi illallista ja yhden aamupalan.


Laivalla oleskelu oli rentoa eikä juoppoja näkynyt missään. Tunisialainen matkaopas kertoi kerran mikä on turistin ja matkailijan ero. Turistille määränpää on tärkein ja loma alkaa siihen saavuttaessa. Matkailijalle matkanteko itsessään on pääasiassa. Täällä oltiin matkailijoita, ei turisteja.

2 kommenttia:

  1. Vaikuttaa kivalta reissulta ja seikkailulta! Hyvää lomaa ja paljon tsemppiä ja jaksamista muutto-/pakkailuhommiin Suomeen!

    VastaaPoista