maanantai 30. tammikuuta 2017

Upea Aletsch Arena

Viikonloppu sujahti jälleen ohi nopeasti. Lähdin lauantaina ajamaan kohti Aletschin laskettelualuetta Valais:n laaksossa. Aletschia oli moni kollega kehunut jo pari vuotta sitten alueen upeimmaksi keskukseksi. Aletschille kestää noin 2 tuntia autolla Bernistä, hieman alle jos autojuna sattuu sopivasti kohdalle. Aletschin kylät ovat kaikki autottomia, ja auto jätetään hyvin merkatuille pysäköintialueille laaksoon, josta matka jatkuu kabiinilla ylös alppikyliin. Meidän majoitus oli Riederalpin kylässä, joten jätin auton Mörelin parkkihalliin, josta lähtee kaksi erillistä kabiinia Riederalpiin.

Meitä oli tällä kertaa reissussa kaksi suomalaista perhettä Zürichin seudulta sekä minä. Kävimme tämän porukan kanssa myös viime vuonna Saas-Feessä laskemassa. Kolmas perhe joutui valitettavasti perumaan reissun sairastumisen vuoksi. Isto jätti tämän reissun välistä ja vietti viikonlopun ystävän kanssa Zürichissä.

Alue vaikutti heti todella lupaavalta, rinteitä oli enemmän kuin tarpeeksi parille päivälle. Laskimme puoli viiteen asti lauantaina, jolloin hissit menivät kiinni. Nautimme hienosta valosta auringonlaskun aikaan sekä lähes tyhjistä rinteistä.

Yövyimme Riederalpin Berghaus Toni:ssa, joka oli ihan rinteiden vieressä ski-in/ski-out mahdollisuudella. Huoneet olivat siistit, vaikkakin aika perustasoa. Hotellilla oli myös mukava oleskelutila, mikä sopi oikein hyvin after-ski juomia varten. Söimme erittäin maittavan grillibuffet:n hotellin ravintolassa, jonka jälkeen uni tulikin hyvin. Ainoa huono puoli tässä hotellissa oli heikko äänieristys.

Seuraavana päivänä olimme ensimmäisten joukossa rinteessä. Saimme heti aamusta todella hyviä laskuja lähes tyhjissä rinteissä. Muistin jälleen miksi harrastan laskettelua ja miksi tämä on mielestäni maailman paras harrastus. Taivas oli pilveetön ja aurinko lämmitti mukavasti.

Lähdimme seikkailemaan kohti laskualueen toista reunaa, eli Eggishornia. Eggishornin huipulta oli upeat näkymät Aletsch-jäätikön yli. Tämä jäätikkö on jopa 23 km pitkä, ja näin ollen Alppien pisin jäätikkö. Ihan vain näiden näkymien vuoksi kannattaa lähteä Aletschissa käymään.

Pidin kovasti sekä laskualueesta että kylän tunnelmasta. Autottomuus tuo mukavan lisän rauhalliseen viikonlopun viettoon. Huipulta näkee Berner Oberlandin huiput, mutta myös toisen puolen Matterhornin ja Monte Rosan. Näkymät ovat upeimmat mitä olen täällä missään nähnyt.

Summa summarum: Jos et ole vielä käynyt Aletsch Arenalla, varaa matkasi heti.

Aletsch Arena - Plussat ja Miinukset

+ Suuri laskualue, rinteitä riittää vaikka viikoksi
+ Rauhallinen autoton kylä
+ Hyvät rinnebaarit
+ Lapsiystävällinen
+ Hyvä hissikapasiteetti, modernit hissit
+ Melko rauhallinen jopa sunnuntaina upealla kelillä
+ Upeat näkymät jäätikölle ja vuorille
+ Ski-in/ski-out hotelleja paljon

- Autottomuus tarkoittaa myös sitä että perille pääsy on normaalia hankalampaa, mutta se on kuitenkin ehdottomasti vaivan arvoista.