perjantai 15. huhtikuuta 2016

Whole30 ja alkoholiton kuukausi



Tein viime keväänä Whole30 kokeilun, josta kerroin myös täällä blogin puolella. Kokemus oli kaikin puolin erittäin positiivinen ja sen vuoksi lähdin kokeilemaan samaa uudestaan tänä vuonna. Erona oikeastaan ainoastaan hieman aikaisempi ajankohta.

Olen nyt noudattanut aika tiukasti tätä dieettiä yli 2 viikkoa, ja vielä olisi siis pari viikkoa jäljellä. Dieettiin kuuluu jättää pois kaikki valmisruuat, sekä myös viljat, maitotuotteet, lisätty sokeri, pavut, herneet, alkoholi, riisi ja peruna (tosin perunan kohdalla on ristiriitaisia ohjeita). Ideana on päästä eroon n.k. herkuttelusta ja nauttia oikeaa ruokaa säännöllisin väliajoin.

Noudatin näitä ohjeita hyvin orjallisesti edellisellä kerralla vuosi sitten. Tällä kertaa olen ollut hieman armollisempi itseäni kohtaa (tai kuri ei ole ollut yhtä kova). Alussa söin jonkun verran maissilastuja, kun niitä sattui olemaan kaapissa. Olen myös pari kertaa syönyt kikherne- tai linssisalaattia, koska niitä on kätevästi tarjolla työpaikkaruokalassa ja niistä saa hyvin proteiinia. Olen myös syönyt itse tekemääni näkkäriä maissi- ja mantelijauhoista. Pari kertaa olen syönyt pienet palat mozzarella ja fetajuustoa. Olen kuitenkin noudattanut dieettiä muuten hyvin, ja olen välttänyt suurimman osan kielletyistä ruoka-aineista kokonaan. Tosin kerran join vahingossa pari lasia mustikkamehua Ikeasta, joka kyllä sisälsi sokeria.

Alussa olo oli jälleen hieman heikko, ihan niin kuin edelliselläkin kerralla. Oikeastaan vasta nyt parin viikon jälkeen tunnen että olo paranee ja saan syötyä tarpeeksi paljon ettei nälkä vaivaisi. Olen lisäksi alkanut käymään jumpassa, mikä myös lisää ruokahalua kun kroppa totuttautuu suurempaan kulutukseen.

Tämä on hyvä tapa totuttaa kroppa pois sokerista ja samalla pitää taukoa alkoholista. Kevääällä ja kesällä tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja on saatavilla ja dieetin noudattaminen ei tuota yhtälailla vaikeuksia kuin talvella. Suosittelen!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti