maanantai 12. lokakuuta 2015

Just another day at the office

Olen matkustellut viime aikoina todella paljon, eikä öitä kotona ole ollut montaa. Pariin kuukauteen mahtuu 9 ulkomaan matkaa. Viimeisin matkani Italiaan ei ollut mitenkään muutenkaan onnistunut, ja lisäksi kärsin uupumuksesta.

Onneksi olen nyt kolme viikkoa peräkkäin toimistolla, ja viikonloppuisin kotona. Tai näin ainakin olen itse suunnitellut. Yritän taas aloittaa säännöllisen liikunnan, syödä terveellisesti ja nukkua tarpeeksi. Omassa sängyssä. Paljon on myös käytännön asioita tekemättä, kuten pyykin peseminen, pankkiasiat, lääkärissä käynnit ym. Näitä asioita ei vain ehdi tekemään jos on paljon poissa. Puhumattakaan työmäärästä joka on tekemättä matkustelun vuoksi.

Normaali työpäiväni on noin 10 tuntia pitkä. Aloitan aamulla yhdeksän maissa ja jatkan töitä seitsemään, joskus kahdeksaan asti illalla.  Tämä tuntuisi vielä Suomessa ollessani käsittämättömältä, mutta on Sveitsissä ihan normaalia. Minulla on 40 tunnin työviikko, mutta koska minun työssäni ei käytetä kellokorttia, tämä on vain jokin paperille kirjoitettu tuntimäärä, jolla ei ole käytännön merkitystä. Sveitsissä on myös paljon työsopimuksia joissa on 42.5 tuntia, tai 45 tuntia viikossa. Sveitsiläiset tekevät mielellään paljon töitä, koska he uskovat että se auttaa maata taloudellisesti. 

Teen töitä pääosin jenkkien kanssa, joka osittain selittää myöhäisiä iltoja toimistolla. Kuuden tunnin aikaeron vuoksi yhteisiä tunteja ei olisi tarpeeksi jos lopettaisin työt viideltä. 

Tavallinen työpäiväni koostuu puhelinkokouksista, sekä sisäisistä että n.k. ulkoisista, asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa käydyistä. Päivässä on normaalisti n. 5-7 tunnin mittaista puhelinkokousta. Tämän lisäksi minulla voi olla 1-2 kokousta kasvotusten. Nämä ovat tietenkin parhaita, kun oikeasti pystyy näkemään kenen kanssa puhuu. Kokousten lisäksi kirjoitan meilejä, se yleinen toimistotyöntekijän rasite. 

Tekemättömiä töitä on excelissä koko ajan, päässä ne eivät pysy mitenkään. Jos olen matkoilla yhden viikon voi siitä vain päätellä kuinka paljon tekemättömiä töitä se teettää. 

Että tällaista töissä, maanantain kunniaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti