perjantai 29. kesäkuuta 2018

Vuoden ensimmäinen vaellus: Repoveden kansallispuisto

Kesä on lähes puolessa välissä eikä vaellusreissuja ole tullut tehtyä vielä ainuttakaan, ennen tätä viikkoa. Viime kesänä kävelin Karhunkierroksen, ja ajatuksena oli että nyt näitä vaelluskamoja sitten käytetään jatkossakin.

Tämän kesän pääreissu tulee suuntautumaan Lofooteille Norjaan. Reissua en ole ehtinyt kunnolla vielä suunnitella, joten oli hyvä käydä harjoittelemassa ja testaamassa kamoja lyhyemmällä yhden yön reissulla Repoveden kansallispuistossa Kouvolan lähellä. Lähdimme ystäväni Sonjan ja hänen perheensä kanssa torstaina aamulla matkaan. Kävelimme ensimmäisenä päivänä Lapinsalmelta Katajavuoren kautta Kuutinkanavalle, josta jatkoimme Mustanlamminvuoren näköalatornin kautta Karhulahdelle, jossa yövyimme. Olimme vuokranneet hienon kymmenen hengen kodan yöksi. Sijainti oli upea, suoraan järven rannalla. Valmistimme ruuat, uimme järvessä ja simahdimme jo aikaisin illalla, niin kuin retkipäivinä on tapana. Kävelyä tuli ensimmäisen päivän aikana arviolta 8 km, mutta matka tuntui huomattavasti pidemmältä. Sää oli todella hieno, hellettä ja aurinkoa. Kaikilla oli mieli korkealla, myös lapset jaksoivat todella hienosti kävellä.

Yöllä sadealue saavutti meidät, ja seuraava päivä meni lähinnä autolle suoriutuessa. Minulla oli vedenpitävät housut ja kengissä muovipussit. Takki kuitenkin päästi vettä läpi, ja rinkalla ei ollut vesisuojaa. Aluksi kevyeltä tuntunut rinkka painoi loppumatkasta ainakin pari kiloa enemmän kun kamat pääsivät kastumaan. Seuraavalle reissulle on pakko ostaa rinkalle uusi sadesuoja.

Voin lämpimästi suositella Repoveden aluetta lyhyemmille vaelluksille. Maisemat olivat upeat eikä tänne aja kuin 2.5 tuntia Helsingistä. Alueella voi hyvin tehdä 2-3 yön vaelluksen. Reitit olivat osittain kuluneet, mutta muuten hyvin merkatut ja selkeät.

Tästä sitten vain Lofoottien reissua suunnittelemaan!