torstai 9. heinäkuuta 2015

Kun Autobahn sulaa


Viime viikot ovat olleet ennätyksellisen lämpimipä Euroopassa, kun lämpötilat ovat nousseet lähes 40 asteeseen. Meillä Bernissä on ollut lämpimillään n. 37 astetta. Asunnossa jossa ei ole ilmastointia, tämä alkaa olla jo vähän liikaa. Olen itse saanut flunssan takia onneksi nukuttua, olen ollut niin poikki että olen aina saanut unen päästä kiinni.

Tällä viikolla lähdin ajamaan Stuttgartiin vaikka olo on vähän puolikuntoinen ollutkin. Matkaa Bernistä piti olla noin 3 tuntia, joka siis taittuisi päivän aikana melko helposti. Yllätys oli kuitenkin suuri kun pääsin Saksan puolelle ja kuulin radiotiedotukset moottoriteiden ruuhkatilanteista. Ruuhkia oli juuri minun reitilläni tiedotuksen mukaan useassa kohdassa. Tämä johtui uusista nopeusrajoituksista, joita ei siis normaalisti ole ollenkaan Saksan moottoriteillä.

Radiossa kerrottiin myö että nämä nopeusrajoitukset johtuvat moottoriteillä olevista kuumuusvaurioista. Kauan jatkuneet poikkeukselliset lämpötilat ovat aiheuttaneet rakoja moottoriteillä, ja tämän vuoksi osa kaistoista on kiinni. Tiedotuksessa kehoitettiin välttämään moottoritietä jos suinkin mahdollista. Jotenkin vaikuttaa todella kummalliselta minun korvissani etteivät moottoritiet kestä 40 asteen kuumuutta!

Valitsinkin maisemareitin moottoritien sijaan, ja pääsin perillekin neljässä tunnissa. Stuttgartissa vedin koko päivän kestävää koulutusta, jonka jälkeen ääni hävisi täysin. Meillä olikin mielenkiintoinen automatka takaisin Berniin uuden kollegani kanssa. En saanut sanaa suustani enää, joten koko matka istuttiin hiljaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti