Jatkoimme
Suomea kohti autoillen Amsterdamista Travemündeen, josta meillä oli laivamatka
varattuna Englantilaisen Stena Line varustamon laivalla Latvian Ventspilsiin.
Kun suunnittelimme automatkaa Suomeen kävimme läpi useita eri vaihtoehtoisia
reittejä:
1) Lauttamatka Pohjois-Tanskasta
Göteborgiin ja siitä Ruotsin läpi Tukholmaan
2) Ajaen Tanskan läpi Ruotsiin
3) Lauttamatka Travemündestä Hankoon
4) Lauttamatka Kielistä Göteborgiin
Helpoin
olisi ollut lauttamatka suoraan Hankoon Saksasta, mutta tama oli myös kallein
vaihtoehto. Hytillinen yhdensuuntainen matka olisi ollut noin 1000 EUR, mikä
meidän mielestä kuulosti aivan liian kalliilta. Tanskan läpi ajot tuntuivat
liian pitkiltä ja sama reitti molempiin suuntiin tylsältä. Päädyimme siis
ottamaan lauttamatkan Suomen suuntaan Travemündestä Ventspilsiin ja paluumatka
kulkisi parin viikon kuluttua Göteborgista Kieliin. Nämä lautat olivat yhteensä
noin 700 EUR, eli huomattavasti halvemmat kuin suoraan Hankoon menevä lautta.
Tässä meidän vaihtoehdossa toki päälle tulevat vielä Tallinna-Helsinki ja
Turku-Tukholma lautat.
Varasimme
kunnolla aikaa automatkaan Amsterdamista Travemündeen, koska Saksan ruuhkat
voivat olla arvaamattomia. Ja onneksi myös teimme niin, sillä 50 km ennen
satamaa liikeenne pysähtyi lähes täysin tietyömaan takia. Ehdimme kuitenkin
mielestämme ajoissa satamaan, kunnes selvisikin että siellä olisi pitänyt olla
jo 2 h ennen laivan lähtöä. Saimme kuitenkin vielä mennä autojonoon, johon
pääsy olikin todellinen haaste kaikkien paikalla olevien rekkojen takia.
Travemünden satama on todella iso, ja laivalaitureita oli paljon. Täältä pääsee
lautalla ainakin Ruotsiin, Tanskaan, Suomeen ja kahteen eri Latvian satamaan.
Laivan
suhteen odotuksemme eivät olleet kovinkaan korkealla, eikä pettymyksiä sen
vuoksi tullut.
Hytit olivat isompia kuin Ruotsin laivalla on tottunut näkemään
ja aurinkoisen sään vuoksi kannella oli mukava kuluttaa aikaa. Laiva lähti
Travemündestä illalla kuudelta ja oli perillä seuraavana päivänä kahdeksalta.
Laivan ravintola oli auki noin tunnin ajan kolme kertaa päivässä, jolloin
kaikki matkustajat jonottivat seisovaan pöytään. Ruoka oli ihan ok, mutta
tietenkin todella kaukana niistä Ruotsin laivan seisovista pöydistä. Tax-free
kauppa oli auki puoli tuntia päivässä, ja se oli kyllä pienin tax-free jonka
olen ikinä nähnyt. Travemünden satamassa oli iso tax-free jossa oli todella
hyvä valikoima ja edulliset hinnat, mutta emme valitettavasti ehtineet jäädä
siihen ostoksille. Ajattelin silloin että laivastakin varmaan saa juotavia
ostettua, joten ei haittaa. Se jäi nyt tällä kertaa haaveeksi, mutta onneksi on
vielä Latvian ja Viron kaupat jäljellä.
Laivan
hinnat olivat edulliset, juoma-automaatista sai kylmää olutta 1 EUR:n hintaan
ja baarista sai piccolo-pulloja hyvää viiniä 3.5 EUR:lla. Buffet-illallinen
maksoi 13 EUR ja kolmen ruokakerran kortti maksoi 30 EUR. Sillä sai esimerkiksi
kaksi illallista ja yhden aamupalan.
Laivalla
oleskelu oli rentoa eikä juoppoja näkynyt missään. Tunisialainen matkaopas
kertoi kerran mikä on turistin ja matkailijan ero. Turistille määränpää on
tärkein ja loma alkaa siihen saavuttaessa. Matkailijalle matkanteko itsessään
on pääasiassa. Täällä oltiin matkailijoita, ei turisteja.
Vaikuttaa kivalta reissulta ja seikkailulta! Hyvää lomaa ja paljon tsemppiä ja jaksamista muutto-/pakkailuhommiin Suomeen!
VastaaPoistaKiitos! Tsemppi tulee tarpeeseen :)
Poista